Històric BCN

1995
La primera Marató de Contes es va celebrar el 23 de desembre de l'any 1995. En aquella ocasió es va fer en dos espais diferents: el Teatre Romea i el Mercat de les Flors. Al voltant d’un centenar de personatges populars van col·laborar-hi i es va comptar amb una assistència que va superar el miler d’espectadors. En aquesta primera edició, la recaptació es va destinar a l’associació Catalunya per Bòsnia, i va servir per contribuir a la reconstrucció de les escoles de Sarajevo i Tuzla.

1996
L’any 1996 es va celebrar la segona Marató de Contes. En aquesta ocasió l’acte es va centrar en un sol escenari, el del Teatre Romea. La data escollida va ser el 21 de desembre. Els beneficis obtinguts es van destinar a un projecte de sensibilització a les escoles endegat per l’organització no governamental SOS Racisme, sota el lema El món és diversitat.

1997
La tercera, també va tenir el Teatre Romea com a marc de representació. Aquesta vegada es va avançar la data al mes de novembre, en concret es va fer el dia 29 de novembre de 1997. Les entitats beneficiades aquest cop varen ser el Casal d’Infants del Raval i el Centre Obert Joan Salvador Gavina, ambdós de la ciutat de Barcelona.

1998
L’edició de 1998, es va fer el dissabte 28 de novembre. Aquesta vegada, l’escenari escollit va ser el Teatre Nacional de Catalunya. L’entitat beneficiada amb la recaptació econòmica i la difusió que se’n fa va ser l’AFANOC, que és l’Associació de Familiars i Amics de Nens Oncològics de Catalunya. Aquesta entitat ha estat creada per iniciativa d’un grup de pares, amics i familiars de nens afectats pel càncer, amb el propòsit de buscar solucions a la greu problemàtica que acompanya el càncer infantil i el seu tractament.

1999
La V Marató de Contes, el dia 27 de novembre de 1999, també va tenir lloc al Teatre Nacional de Catalunya. La Marató es realitzà en profit del projecte Centre de dia per a menors magribins Al Qantara. Càritas Diocesana de Barcelona. Els objectius del Centre són oferir als menors un espai diürn i donar cobertura a les necessitats bàsiques (salut, higiene i alimentació).

2000
La VI Marató de Contes destinà a la Fundació Pere Closa, concretament al programa de treball Educació amb tots, Siklavipen savorença en rromanó. La Fundació Pere Closa es va constituir des d’una iniciativa pròpia del poble gitano davant la situació socio-educativa d’aquest poble. Malgrat, com diuen els membres d’aquesta Fundació, que cal que es reivindiqui la pròpia alternativa com a realitat cultural davant la cultura dominant hegemònica, els pertany també acceptar el desafiament i situar-se en el context d’una demanda social exigent. Per això es considera urgent la necessitat de formació dels nens i nenes gitanos (tant pel que fa a l’absentisme escolar, com a la culminació i l’èxit d’un projecte de formació individual i també col·lectiu). El programa Educació amb tots (Siklavipen savorença) va adreçat a nens i nenes i joves gitanos d’ensenyament primari i secundari, als pares i/o tutors i als professionals docents i de l’àmbit socio-educatiu, localitzats a la comarca del Barcelonès, amb l’objectiu de donar a conèixer l’activitat de la Fundació Pere Closa.

2001
La 7a Marató de Contes destinà la seva recaptació al Programa d’atenció a la infància, adolescència i família VIH +, en el qual hi treballen l’Associació Actua i la Fundación Lucía. Perquè els nens i les nenes infectats i afectats per VIH puguin somriure igual que els altres nens i nenes, a Barcelona comptem amb dues entitats que preveuen en els seus objectius tenir cura de la seva qualitat de vida, juntament amb la de les seves famílies.

1. Programa d’Infància, adolescència i família VIH +
Actua és una ONG fundada el 1991 amb l’objectiu de donar suport i atenció a les persones infectades i afectades pel VIH, i que treballa també en el camp de la prevenció. El 1995 s’atenen els primers nens/es infectats i afectats pel VIH, i es crea un programa específic d’atenció a la infància, l’adolescència i la família VIH+. Des d’aquest programa, a través d’una oferta d’atenció integral i global (sanitària/social/psicològica/lúdica i de recurs del voluntariat), es treballa per millorar la seva qualitat de vida garantint espais segurs i confidencials.
L’any passat van ser atesos pel programa 163 nens i adolescents amb les seves famílies.

2. Fundación Lucía per la Sida Pediàtrica (FLUSIP)
Creada l’any 1995, la Fundación Lucía per la Sida Pediàtrica (FLUSIP) té com a objectius principals millorar la qualitat de vida dels nens seropositius, realitzar campanyes divulgatives sobre la prevenció de la infecció per transmissió vertical i promoure la investigació sobre la infecció del VIH en nens. Aquesta fundació ha organitzat, des del seu origen, jornades de tractament de la infecció pel VIH en nens i col·labora amb Actua organitzant colònies d’estiu, activitats lúdiques i assistència sanitària, psicològica i atenció social.

2002
La Marató, en la seva vuitena edició, destinà la seva recaptació a l’Associació Catalana contra l’Anorèxia i la Bulímia.
Durant més de 10 anys, l’ACAB lluita contra unes malalties fins fa poc desconegudes: els Trastorns de la Conducta Alimentària. Les activitats d'ajuda més rellevants que porta a terme l'ACAB són l'atenció i informació telefòniques, les entrevistes d'orientació confidencials, el servei d'assessorament per Internet i els grups d'ajuda mútua. També impulsa un programa de prevenció dels TCA, dirigit tant a pares i educadors com a infants, adolescents i joves.

2003
La novena edició de la Marató de Contes va tenir lloc el dissabte 29 de novembre. La Sala Gran del TNC va acollir aquesta Marató de Contes a benefici del Projecte de Solidaritat entre la Federació Catalana de l’Esplai i el Movimiento Nacional de Meninos e Meninas de Rua de Brasil amb una primera sessió a les 11 del matí, i una segona a 2/4 de 4 de la tarda, ambdues conduïdes pel Jordi Amenós i l’Anna Roca, comptant amb la banda de Pentina el Gat.
Potenciant la línia de projecció de la Marató de Contes als mitjans de comunicació iniciada en les últimes edicions, el dilluns 24 de novembre es va convocar a les 12 del migdia una roda de premsa al vestíbul de la Sala petita del TNC. Van assistir-hi periodistes del diari Avui, Catalunya Cultura, Catalunya Ràdio, l’Agència Catalana de Notícies, La Razón, El País, Ràdio Nacional, i estudiants de publicitat de la UAB.
El Periódico de Catalunya i el diari Avui han col·laborat un any més de manera especial amb la Marató, mitjançant la publicació d’un anunci sense càrrec.

La jornada de la Marató es va desenvolupar brillantment, aconseguint uns molts bons resultats d’assistència i recaptació. Concretament entre les dues sessions van assistir a la Marató 846 espectadors, i es van recaptar 3.580,50 €.

El ressò mediàtic de la 9ena Marató de Contes ha estat important, tant els dies previs, com els posteriors a la celebració de la Marató. En van fer un seguiment tant mitjans gràfics com radiofònics i televisius, tant a nivell local de Barcelona com a nivell nacional.

2004
La desena edició de la Marató de Contes, organitzada per Xarxa Solidària, va tenir lloc el dissabte 27 de novembre al Teatre Nacional de Catalunya.
La Sala Tallers del TNC va acollir aquesta Marató de Contes a benefici del projecte de Pallassos Sense Fronteres “Nova Escola de Circ a Managua” amb una primera sessió a les 11 del matí, i una segona a 2/4 de 4 de la tarda, ambdues conduïdes pel Jordi Amenós i la banda de Pentina el Gat. La recaptació econòmica va ser de 1.810,00 € amb un total de 387 assistents.

Potenciant la línia de projecció de la Marató de Contes als mitjans de comunicació iniciada en les últimes edicions, el dilluns 22 de novembre es va convocar a les 12 del migdia una roda de premsa al vestíbul de la Sala petita del TNC amb nombrosa participació dels mitjans de comunicació.

El Periódico de Catalunya i el diari Avui van col·laborar un any més de manera especial amb la Marató, mitjançant la publicació d’un anunci sense càrrec.

El grup local de Rubí va celebrar també, el 19 de desembre de 2004, una Marató de Contes que va aplegar a més de 300 persones al teatre La Sala, amb una recaptació de 1.650 euros.

2006
El dissabte 25 i diumenge 26 de novembre va tenir lloc al Teatre Romea, la 12a edició de la Marató de Contes que organitza la Fundació Xarxa d’Espectacle Infantil i Juvenil de Catalunya. La recaptació d'aquesta Marató es va destinar a la Fundació Campaner per a la lluita contra la NOMA.
Destaquem el canvi d’emplaçament, ja que la Marató de Contes del 2006 tornà al teatre que la va veure néixer: el Romea. La Fundació Romea ha donat un suport actiu a aquesta activitat, que també compta amb la col·laboració del Teatre Romea i Focus. Però el canvi més destacat és la celebració en dos dies, en comptes d’estar tot concentrat en una sola jornada. D’aquesta manera es volgué arribar a tota mena de públic, tant a grups com a famílies i públic en general, la qual cosa s'esdevingué.
L’acte va ser presentat i conduït per Jordi Amenós i el seu grup Pentina el Gat (dissabte) i Roger Canals (diumenge).

Copyrights © 2014 - Tots els drets reservats.