20 ANYS DE SOLET DE XARXA

Ramon Tubau és membre del Grup Xarxa de Rubí des dels seus inicis ara fa 20 anys, i abans del seu precedent, el Grup Rialles. Ell va estar en el procés de transició i creació de La Xarxa. Com a dissenyador gràfic de professió, ell és qui va crear el logotip i imatge de La Xarxa, avui dia la programació estable de teatre per infants més important de Catalunya.

Durant la festa de celebració del 20è aniversari, en Ramon va fer un bonic discurs sobre el naixement del sol de La Xarxa, i en volem traslladar alguns passatges, per això hem parlat amb ell.

1. RAMON, ENS EXPLIQUES EL SIGNIFICAT DEL LOGOTIP DE LA XARXA?
Va ser en una de les primeres reunions gairebé “clandestines” del procés de separació del Moviment Rialles. En aquesta reunió es va decidir el nom de La Xarxa i jo vaig començar a fer alguns esbossos de logotip, a bolígraf i en la mateixa llibreta de prendre notes. El logo de Rialles era el dibuix d’un solet rialler. Per a nosaltres aquest sol ja s’havia post i per tant el nou logotip havia de ser quelcom que renaixia i vaig pensar que no calia renunciar al “sol”; simplement que seria un sol que tornava a néixer i sortia de l’horitzó.

2. VAN HAVER-HI MÉS PROTOTIPS?
Sí. Uns intents inspirats en el nom Xarxa, però quedava massa seriós i poc atractiu per una mirada de nen.

3. ES VA REALITZAR DE FORMA FORÇA PRECIPITADA. AMB QUANTS DIES ES VA PREPARAR?
Bé, el procés de creació d’un logotip sempre requereix un temps mínim que poden ser alguns dies. Cal deixar “dormir” una mica les idees per a poder-les madurar. En aquest cas la idea va dormir poc perquè calia enllestir ràpid l’edició dels materials publicitaris.

4. ARA FA 20 ANYS, L’ERA DE LES TELECOMUNICACIONS I INTERNET ENS QUEDAVA MÉS LLUNY, I LA PROMOCIÓ I DIFUSIÓ DE LES ACTIVITATS ES FEIA TOTA EN PAPER. LA XARXA VA REALITZAR MOLT MATERIAL PUBLICITARI (FUTLLETONS, PANCARTES, ETC); TAMBÉ EN VAS FER TU EL DISSENY?
De fet, el 1995, la tecnologia informàtica de l’edició gràfica era molt incipient i gran part dels dissenys encara es realitzaven directament en suport de paper. Una vegada vam decidir el logotip, es va haver de dissenyar tots els ítems publicitaris per a què els pobles podessin fer la seves promocions teatrals: el cartell va ser la peça principal que bàsicament és la que encara s’utilitza avui. També es va crear un fulletó promocional, banderoles i pancartes, la revista Platea jove, la mascota XAT a tamany natural que s col•locava a l’entrada dels teatres, etc.

5. DESPRÉS AQUEST LOGOTIP HA ANAT CANVIANT UNA MICA, SOBRETOT EL COLOR I TAMBÉ UNA MICA L’ASPECTE DE LA CARA DEL SOLET. A QUE S’HA DEGUT AQUESTS CANVIS FINS A ARRIBAR A LA IMATGE ACTUAL?
Al llarg d’aquesta etapa de 20 anys, jo he anat fent petites modificacions, gairebé imperceptibles. La més important es va fer el 2012 on es va acordar de fer un redisseny nou. Vaig presentar algunes idees noves, ara ja fugint del solet, però en Assemblea general es va votar que es volia continuar amb la imatge del sol i amb els mínims canvis. I així va ser que vaig fer un reestíling del mateix logo on el canvis són més evidents però sense perdre la imatge de sempre.

6. VOLS COMPARTIR QUELCOM MÉS AMB NOSALTRES, ALGUNA ANÈCDOTA, CURIOSITAT SOBRE L’EQUIP O EL DISSENY DE LA IMATGE DE LA XARXA?
Una altra de les coses que vaig tenir el plaer de dissenyar és el logotip de la Marató de contes que La Xarxa va organitzar durant diversos anys. La primera edició es va dedicar pels damnificats de la guerra de Bòsnia. Vaig dissenyar un Patufet que anava a cavall del bou i que duia un cistellet amb llapis i llibretes, perquè una part dels beneficis era per comprar material escolar pels infants de Bòsnia. La idea va agradar i es va quedar com a imatge de l’esdeveniment anual.

MOLTES GRÀCIES RAMON!