NOTA INFORMATIVA - Terrassa, 24 de febrer de 2021

La Xarxa fa balanç de les conseqüències de la pandèmia

Cau a la meitat el nombre d’espectadors de teatre familiar durant el 2020

• La Fundació Xarxa d’Espectacle Infantil i Juvenil de Catalunya ha portat a terme 224 representacions amb un total de 42.776 espectadors, la meitat que l’any anterior
  • Des de l’entitat s’han impulsat diverses iniciatives digitals per continuar acostant el teatre al públic i fer costat a les companyies durant la crisi sanitària

Un centenar de funcions anul·lades i la meitat d’espectadors l’any anterior. La Fundació Xarxa d’Espectacle Infantil i Juvenil de Catalunya fa balanç de les conseqüències que la crisi sanitària de la Covid-19 ha representat per al sector, un any després que es decretés el confinament total de la població.

Les aturades intermitents de la programació teatral, la cancel·lació d’esdeveniments i festes majors dels municipis i el tancament d’escoles ha obligat els programadors de La Xarxa a anul·lar fins a 122 funcions de les 346 que s’havien organitzat. Així mateix, les xifres d’espectadors cauen a la meitat, amb 42.776 espectadors enfront dels 81.576 de l’any 2019. De fet, La Xarxa calcula que ha pogut acomplir la seva activitat habitual només un 40% de la totalitat de l’any.

Malgrat les circumstàncies adverses que ha viscut el sector cultural, des de l’entitat es mostren positius i reiteren l’esforç per continuar oferint una programació de qualitat al públic i per fer costat als professionals. “Des dels més de cinquanta grups Xarxa s’ha treballat per continuar programant i dinamitzant els municipis, acostant la cultura al públic per noves vies i mantenint viva la roda de la cultura”, assegura Lluís Hereu, president de la Fundació.

Entre les xifres registrades en destaquen també algunes de positives. És el cas de l’augment de públic corresponent al programa ‘L’escola va de bolo’ que va arribar a més de 1.400 alumnes, el doble que l’any anterior. És més, malgrat que alguns dels grups Xarxa que havien programat la campanya escolar es var veure afectats per les restriccions, fins a 2.147 alumnes van poder gaudir del teatre arreu de Catalunya.

Teatre a casa: noves vies per fer arribar la cultura a la societat

Davant la impossibilitat de portar a terme la seva programació habitual durant els mesos més crítics de la pandèmia, des dels diversos grups de l’entitat s’han impulsat diferents iniciatives per fer arribar la cultura al públic a través de nous canals. És el cas de la Xarxa Gavà que, en col·laboració amb l’Ajuntament, va organitzar un cicle de teatre familiar online a través del seu canal de Youtube, assolint més de 1.500 visualitzacions.

A més, la Fundació s’ha adaptat al nou context mantenint projectes com el 9è Tast d’espectacles familiars, que enguany, s’ha reconvertit en un aparador digital amb més d’una trentena de propostes de les diferents companyies de teatre. Segons afirma Lluís Hereu, “cal que continuem programant i mantenint la nostra activitat per donar suport als professionals de les arts escèniques i que aquests puguin continuar treballant i arribant als escenaris”. Hereu reitera que els esdeveniments culturals compleixen les mesures de seguretat i que són un espai segur i necessari. “La cultura i el teatre són essencials i el voluntariat de La Xarxa manté la il·lusió i l’esperit de quan vam començar, ara fa 25 anys”.

Fundació Xarxa
Fundada l’any 1995, és una entitat que promou la llengua i la culturacatalanes a través de les arts escèniques. Amb l’objectiu d’acostar el món del teatre a un públic infantil, juvenil i familiar ampli, La Xarxa impulsa l’accés a la cultura com a eina de pensament crític i empoderament ciutadà.
Actualment, la fundació aplega més de 50 grups repartits en 24 comarques catalanes, més de 300 voluntaris que treballen per fer arribar els seus espectacles arreu del territori.