Un any més, assistim a la presentació de l'Informe anual del CoNCA

Ahir, a la biblioteca Jaume Fuster (Barcelona), es va lliurar l'Informe anual sobre l'estat de la cultura i de les arts, del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA), al president del Parlament, Josep Rull, i a la consellera de Cultura, Natàlia Garriga de mans de Vinyet Panyella. Aquest document es configura com una plataforma ideal per fer públic el desenvolupament del sistema cultural català i tota la feina feta de forma estable i continuada al llarg de l'any envers el coneixement d'aquest escenari.

La presidenta del CoNCA dona la benvinguda

L'acte de presentació va estar moderat per la cap de cultura de la RAC1, Maria Cusó. Tot seguit, les paraules d'inici de la presidenta del CoNCA, Vinyet Panyella, van ser molt importants per remarcar l'ecosistema cultural, més enllà de les dades. També, cal destacar que es van comprometre a

donar més visibilitat a tot el territori català, a part de Barcelona. I no centrant-se en el més rellevant i famós sinó procurar comunicar un reflex de la realitat de la cultura.

Salvador Casals, membre del plenari del CoNCA, va fer resum de l'informe de 241 pàgines. Destacant el que és més rellevant de cada capítol. A més, aquest informe ha recopilat 300 respostes per ponderar les polítiques culturals que no es feia des del 2016). No obstant això, no emet dades del 2023 de tots els àmbits per la dificultat i burocràcia que tenen aquestes per estar disponibles.

L'informe fa palès un desequilibri territorial pel que fa als equipaments culturals. La major part està en un percentatge important a l'àrea metropolitana fet que genera una desigualtat pel que fa a l'accés a la cultura.

Per finalitzar l'acte, es va dur a terme un debat sobre polítiques culturals a càrrec de Rosa Cerarols, Xavier Fina, Lluís Noguera i Gemma Sendra.

Inicialment, es va parlar de fortaleses i debilitats de la cultura. Es destaca i coincideix que la fortalesa principal la té el mateix sector per tot el talent que tenim a Catalunya. Pel que fa a les debilitats, el no afrontament que hi ha a la diversitat i desigualtat i la precarietat que encara existeix entre els professionals del sector.

Finalment, molt interessant el prec i preguntes que només va haver-hi temps pel discurs de l'Àlex Casanovas de l'Associació d'actors i directors professionals de Catalunya. Va fer una exposició de la reflexió que fan els professionals davant que malgrat parlar d'un 2% del pressupost que es destina a la Cultura, continuem amb la mateixa precarietat entre els professionals del sector. I per això, reclama que es reflexioni què s'està mantenint, quina indústria i com.

Us podeu descarregar l'Informe Anual 2023 en el següent enllaç

Gràcies per invitar-nos, un any més. Com a Fundació Xarxa hem pres nota de tots els resultats i invitem a reflexionar sobre la precarietat del sector cultural català.